بررسی رویکردهای نوین اکتساب فناوری در صنعت خودرو

در فصل اول این گزارش به‌مرور تجربه‌های همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خودروسازی خارجی پرداخته می‌شود و تحقق اهدافی نظیر صادرات؛ داخلی سازی و انتقال فناوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین مروری گذرا بر برخی تجربه‌های همکاری خودروسازان در حال توسعه با خودروسازان جهانی خواهد شد و مدل همکاری خودروساز -خودروساز از منظر مفهومی بررسی می‌شود.

در فصل دوم مسیری که شرکت هیوندای کره جنوبی پیمود تا از یک شرکت خودروسازی تازه تأسیس و سرهم‌بندی محصولات یک خودروساز جهانی به یک طراح؛ تولیدکننده و صادرکننده بزرگ بین‌المللی تبدیل شود؛ بررسی می‌شود. هیوندای در یک روند بیست و پنج ساله به جای تکیه بر خودروسازان خارجی، استراتژی همکاری با تأمین کنندگان تراز اول جهانی و مدیران ارشد صنایع خودروسازی را در پیش گرفت و توانست به دانش کامل طراحی، توسعه و تولید محصول جدید دست پیدا کند. نزدیک شدن به شرکت‌های طراحی-مهندسی و تأمین کنندگان خارجی مهم ترین راهبردی بود که هیوندای برای انتقال و اکتساب فن‌آوری از منابع خارجی اتخاذ کرد. در واقع در این راهبرد؛ فناوری مجموعه‌های خودرو به‌ صورت‌های مختلف و از منابع متفاوت جذب و سپس با ادغام آن‌ها به محصولی منتج می‌شد که مختص شرکت هیوندای است.

در فصل سوم نیز تصاحب شرکت‌های دارای فناوری در حوزه‌های مورد نیاز به‌عنوان یکی از گام‌های عملیاتی انتقال و کسب و توسعه فناوری معرفی می‌شود. در این روش با خرید شرکت دارای فناوری، می‌توان بدون برداشتن گام‌های پیچیده اقدام به تصاحب فناوری کرد و از دستاوردها و دارایی‌های شرکت در پیشبرد نیازهای فناوری بهره جست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *