نقد و بررسی قراردادهای خودروسازان داخلی با شرکت پژو-سیتروئن فرانسه

اواخر خرداد ۹۵ پس از قرارداد ۵۰۵۰ ایران خودرو با پژو-سیتروئن فرانسه و توافق بر تولید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی۲۰۰۸،۲۰۸و ۳۰۱ از برند پژو،معاون امور صنایع وزیر صنعت،رییس سازمان گسترش و مدیرعامل سایپا از قرارداد ۵۰۵۰ واگذاری نیمی از سهام کارخانه سایپاکاشان به پژو-سیتروئن خبر دادند. در واقع مسئولین از ورود دومین خودروسازفرانسوی به ایران خبر دادند،درحالیکه شرکت سیتروئن خودروساز فرانسوی است که در سال ۱۹۷۶ با واگذاری۹۵٫۸۷ %از سهام خود به تصاحب پژو درآمده استو در حال حاضر یک هیات مدیره واحد،آن را کنترل کرده وخودروهای پژو و سیتروئن روی یک پلتفرم تولید میشود. این در حالی ست که ژان کریستف کمار که قائم مقام گروهپژوسیتروئن در امور خاورمیانه است هم تفاهم نامه ایران خودرو-پژو و نیز تفاهم نامه سایپا-سیتروئن را امضا کرده است.

 

شکل ۱ -امضای قرارداد ایران خودرو با پژو- سیتروئن توسط ژان کریستف گمار

 

شکل ۲ -امضای تفاهم نامه سایپا سیتروئن توسط ژان کریستف گمار

بر اساس تفاهم نامه امضا شده میان سایپا و پژو، یک شرکت مشترک ۵۰-۵۰ ایجاد میشود. آورده ی سایپا در اینشراکت کارخانه ی سایپا کاشان خواهد بود. پژو ۵۰ %از سهام سایپاکاشان را خریداری خواهد کرد۳۱ تیر ۹۵ تفاهم نامه و در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۵ قرارداد میان مدیرعامل سایپا و کارلوس تاوارس مدیرعامل پژوسیتروئن منعقد شد. کارلوس تاوراس چند روز بعد در مصاحبه با ایرنا عنوان کرد از دیدن زیرساخت های کارخانه سایپاکاشان تحت تاثیر قرار گرفته است.جزئیات این قرارداد کامال محرمانه مانده است ولی بر اساس اظهارات مدیرعامل سایپا در این قرارداد قرار است ۳۰ %ازمحصولات تولیدی صادر شود. البته صادرات فقط برای ۶ سال ضمانت شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *