نشست اندیشکده ها کشور با رییس مجلس شورای اسلامی

نشست اندیشکده های کشور با رئیس مجلس شورای اسلامی با موضوع نحوه تعامل اندیشکده ها با مجلس برگزار شد

در این نشست  از میان اندیشکده های حاضر، ۶ اندیشکده نکات و نظرات خود را با ریاست قوه مقننه مطرح کردند. در همین راستا مدیر اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر طرح سامانه شبکه اندیشگاهی کشور را جهت تعامل مجلس با اندیشکده ها ارائه کرد. در این طرح که حاصل ۶ ماه فعالیت پژوهشی اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با استفاده از بررسی تجربیات کشورهای دنیا از جمله چین، ژاپن، روسیه و امریکا بوده، مرکز پژوهش های مجلس به عنوان نهاد واسط معرفی شده است.

دولت و حاکمیت باید در نسبت خودش با اکو سیستم اندیشگاهی تصمیم گیری کنند.

جناب آقای حبیب اله ظفریان”مسئول اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر” در جلسه با آیت الله رییسی “رییس جمهور محترم ایران اسلامی ” مطرح کرد:

طرح عملیاتی تحول صنعت خودرو اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر حاصل ۸ سال کار پژوهشی و عملیاتی است و از پاسخ های سطحی و متداول برای صنعت خودرو عبور کرده است. این طرح در سه سطح به پاسخ مساله پرداخته است. سطح اول، مالکیت صنعت خودرو،سطح دوم قاعده گذاری دولت وسطح سوم، بنگاه و کاهش فساد در بنگاه.
دولت و حاکمیت باید در نسبت خودش با اکو سیستم اندیشگاهی تصمیم گیری کنند. طرح های زیادی برای چگونگی تقویت و ساماندهی اکوسیستم اندیشگاهی و تعامل آن با حاکمیت وجود دارد، ولی همه این ایده ها و طرح ها منوط به تصمیم دولت است که چه نسبتی را میخواهد با اندیشکده ها برقرار بکند.
این سطح از تصمیم به طور مثال در باب شرکتهای دانش بنیان، شتاب دهنده ها و استارتاپ ها گرفته شده و معاونت علمی به عنوان ساختار رسیدگی به آن قرار داده شده و ذیل آن پروژه تعریف میشود و یا پول تزریق می شود ولی برای اندیشکده ها هنوز چنین ساختاری وجود ندارد و دولت باید در قبال آن تصمیم گیری کند.

رونمایی از برنامه تحول صنعت خودرو

 گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر در راستای توسعه برنامه‌محور صنعت خودرو، بعد از گذشت حدود یک دهه از تحقیق و پژوهش کارشناسی در زمینه صنعت خودرو و برگزاری جلسات متعدد با متخصصان، کارشناسان و فعالان این حوزه، اقدام به تدوین برنامه عملیاتی تحول صنعت خودرو نموده است. این سند پس از برگزاری جلسات هم‌اندیشی با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان و مدیران صنعت خودرو و کارشناسان این حوزه، روز گذشته با حضور دکتر اقبال شاکری، نماینده مجلس و مسئولان و اعضای این اندیشکده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شد.
در این نشست ابتدا دکتر اقبال شاکری، بر اهمیت بالای دستاوردها و تولیدات چنین اندیشکده هایی برای مجلس شورای اسلامی و لزوم توجه هر چه بیشتر به رشد و شکوفایی این اندیشکده ها، تاکید کردند. ایشان در ادامه سند تهیه شده توسط اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر را سندی قابل تقدیر دانستند و آن را حاصل سالیان متمادی فعالیت کارشناسی در حوزه صنعت خودرو دانستند و ابراز امیدواری کردند که نهادهای متولی این حوزه، از جمله وزارت صمت، قدردان چنین تلاش هایی در جهت رفع مشکلات صنعت خودرو باشند و حداکثر استفاده را از این سند و انباشت دانش موجود در این اندیشکده ها ببرند.
در ادامه دکتر حبیب الله ظفریان، مسئول اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، به بیان دستاوردهای این اندیشکده در طول دوران فعالیت خود پرداختند و سند حال حاضر را حاصل مواجهه تخصصی و میدانی با مسائل و چالش های مختلف صنعت خودروی کشور در طول قریب به یک دهه فعالیت گروه صنعت این اندیشکده دانستند و هدف از تهیه این سند را ارائه نقطه نظرات و راهکارهای کارشناسی این اندیشکده در جهت رفع مشکلات صنعت خودرو به دولت سیزدهم دانستند. همچنین ایشان صنعت خودروی کشور را به عنوان یکی از مهم‌ترین داشته های صنعتی در کشور برشمردند که متاسفانه امروز دچار مسائل و چالش های فراوانی است و ابراز امیدواری کردند که این سند بتواند با کمک به دولت سیزدهم و وزارت صمت، گام مؤثری در جهت رفع مشکلات این حوزه بردارد.
دکتر میلاد بیگی، مسئول گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، به بیان توضیحاتی در مورد روش تحقیق و تدوین این برنامه پرداختند. ایشان سند حال حاضر را حاصل آسیب شناسی این اندیشکده از وضعیت صنعت خودرو در کشور در طول ۴ دهه فعالیت این صنعت دانستند که میتوان آن را در ۳ سطح بیان کرد. سطح اول نوع رابطه دولت با صنعت خودرو است که باعث شده است علی رغم واگذاری این صنعت، همچنان به صورت دولتی اداره شود که موجب بوجود آمدن مسائل و مشکلات زیادی در این حوزه شده است. سطح دوم عدم پیروی از یک مدل ثابت و مشخص در جهت توسعه صنعت خودرو است که موجب شده است امکان برنامه ریزی بلندمدت از این صنعت سلب شده و تصمیمات کلان به خوبی اتخاذ نشوند. سطح سوم مربوط به اداره بنگاه و مسائل مربوط به فساد درون بنگاه است که با توجه به نقاط تاریکی که در عملکرد بنگاه شکل گرفته، به طور خاص در زمینه تامین قطعات از داخل و خارج، عملکرد بنگاه تحت الشعاع قرار گرفته است. ایشان مدل توسعه ای که این سند برای صنعت خودرو در نظر گرفته است را مبتنی بر تقویت و حمایت از قطعه سازان داخلی و همکاری با قطعه سازان و مجموعه سازان سطح اول بر اساس نوع ارتباطات بین المللی دانستند. در ادامه ایشان به بررسی مفاد این سند به تفصیل پرداختند.
لازم به ذکر است برنامه عملیاتی تحول صنعت خودرو تدوین شده توسط اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر شامل مقدمه توجیهی(بررسی وضعیت صنعت خودرو، مدل توسعه به کارگرفته شده در این برنامه عملیاتی)، چشم انداز، اهداف و راهبردها، اقدامات و سیاست ها می باشد.